Woody Allen 1994-es filmje már akkor levett a lábamról!

Hozzáteszem, Woody Allen szinte mindig levesz a lábamról – bármit ír, bármit rendez, bármit

játszik, arra oda kell figyelni. Sőt, már a főcímnél is oda kell figyelni, hiszen egy lelkes Woody Allen rajongó már a főcímdalnál felkapja a fejét: Na, ez egy Woody Allen film lesz!

Rajongásommal biztosan nem voltam egyedül, hiszen 2014-ben a film megzenésített musicalverzióját bemutatták a New York-i Broadwayn, most pedig megérkezett a pesti Broadwayre is, egészen pontosan a Thália Színházba! (Előadások időpontjai.)

A történet New Yorkban játszódik, 1930-ban. Izgalmasan és humorosan szemlélteti, hogyan is készül el egy színházi előadás, egészen a darab születésétől a premier napjáig.

Mindeközben felvonultatja és megismerteti velünk a színházi élet ikonikus szereplőit.

  • Helen Sinclair (Szinetár Dóra) – az egykor tündöklő csillag, de ma már rég elfeledett primadonna, aki a nagy visszatérést ettől az előadástól várja.
  • David (Hevesi László) – a kezdő szerző, akiről kiderül, férfiként sokkal inkább megállja helyét, mint íróként.
  • Olive (Mórocz Adrienn) – a butácska sztriptíztáncosnő, aki mindenáron színésznő szeretne lenni, és ehhez meg is kap minden támogatást, hiszen az előadást a véreskezű és igen befolyásos maffiafőnök, Nick Valenti (Szabó Győző) pénzeli, akinek történetesen Olive az aktuális barátnője…

És mint azt tudjuk: „A producer babájának mindig van szerep a darabban!”

A próbák megkezdődnek, csakhogy mindenki érzi, az elsöprő sikerhez valami még hiányzik. Talán a színdarabot kellene picit átírni… A váratlan és meglepő segítség hamarosan meg is érkezik, hiszen Nick Valenti egyik jobbkeze, Cheech (Ember Márk), a legdörzsöltebb bandatag, aki csak mint Olive testőre üldögél a próbákon, egyszer csak elkezd ötletelgetni, tanácsokat adni, majd kiderül róla, hogy tulajdonképpen egy zseniális drámaíró.

Az alvilági háborúk közepette megszületik az előadás, és bár nem szeretném lelőni a poént, de azt azért elárulom, hogy a Broadway-premieren bizony eldördül egy-két lövés.

A budapesti ősbemutató rendezője Béres Attila, a jelmezeket Pilinyi Márta tervezte, a díszlet és a látvány Horesnyi Balázs és a Freelusion közös munkája. A zenei vezetők Bolba Tamás és Zádori László, a koreográfiát Barta Dóra készítette.

Az előadás nem egy hagyományos értelemben vett musical, hiszen a zenéket nem kifejezetten ehhez a darabhoz írták, hanem az 1920-as és 30-as évek swing, blues és jazz korszakának legjobbjai csendülnek fel, ami nem is baj, mert így a dalok többsége nem ismeretlen a számunkra.

Aki szereti a musicalek színes, látványos világát, a 30-as évek Amerikájának ködös-füstös vaudeville hangulatát és nem utolsó sorban Woody Allen szarkasztikus humorát, az ki ne hagyja ezt az előadást!

Mert a Lövések a Broadwayn bizonyos pillanatai akár ma is megtörténhetnek bárhol, bármikor, bárkivel…

Ladinek Judit
színművésznő, a KultTippek szerkesztője

(Fotók: Thália Színház/Puskel Zsolt)