Április végén bemutattuk a Madáchban A tizenötödik című musicalt!

 

A szerzők – Derzsi György és Meskó Zsolt – hosszú éveken át, a kreatív team egy éven át és mi színészek, táncosok, zenészek több mint három hónapon át dolgoztunk rajta.

Úgy gondolom, megérte. Lendületes, energikus, figyelemre méltó előadás született – valódi tisztelgés az 1848–49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt.

Már tavaly novemberben megszerettem a karakteremet, amelyet még akkor nem tudtam, hogy én fogok megtestesíteni, hiszen éppen a meghallgatásra igyekeztem.

Aztán jött a telefon, Szirtes Tamás igazgató, a darab rendezője felkért, hogy formáljam meg a musical egyik női főszerepét, Török Sophie-t, aki nem más, mint Kazinczy Ferenc – a nyelvújító – felesége, és hét gyermek, köztük Kazinczy Lajos édesanyja.

Azé a Kazinczy Lajosé, aki a tizenötödik aradi vértanúnk volt.

Bevallom őszintén, erről vajmi keveset tudtam, hiszen a történelemórákon elsősorban tizenhárom mártírhalát halt hősről tanultunk, de hamar kiegészültek az ismereteim és már az olvasópróbán rengeteg apró betűs részlettel gazdagodtak, ami az 1848–49-es forradalmat és szabadságharcot illeti.

Az olvasópróba egyébként az az első összejövetel, ahol mi színészek végighallgatjuk, végigolvassuk a művet, és mivel ez egy ősbemutató, ezért teljesen „szűz füllel”tettük mindezt.

 

A tizenötödik - felejthetetlen magyar musical a Madáchban

 

A darab főhőse, Kazinczy Lajos, Kazinczy Ferenc legkisebb fia, a céltalan, útját kereső, bohém hadnagy, akiből a szabadságharc során ezredes lesz, majd a fegyverletétel után az aradi várban várja az ítéletet.

Azt bizton állíthatom, hogy én, aki első hallásra nem szoktam beleszeretni monológokba, jelenetekbe, dalokba, itt többször is összefacsarodott a szívem, elszorult a torkom… pedig még mennyi csoda történik egy zenés színdarabbal, mire megérkeznek a nézők.

Először is a rendező, Szirtes Tamás és mi színészek elemezzük, kidolgozzuk, no és persze megtanuljuk a jeleneteket.

A koreográfusok, Tihanyi Ákos és Csörögi Márk megálmodják a táncokat, amelyek ez esetben igen izgalmasra és mozgalmasra sikeredtek, hiszen volt, hogy a rimóczi csatát, volt, hogy egy hadbírósági tárgyalást vagy éppen az október 6-án történt véres megtorlást kellett mozgásban megjeleníteni.

Mindeközben folynak az ének-korrepetíciók, a színészek, a kórus, a zenekar, a karmesterek Kocsák Tibor vezényletével mind azon fáradoznak, hogy zeneileg is teljes legyen az összhang.

A varrodában szorgos kezek készítik Rományi Nóra jelmeztervező gyönyörű kosztümjeit.

Természetesen épül a látványos díszletünk, úgy ahogyan azt Vízvárdi András megrajzolta, megálmodta.

No és nem tétlenkedik a fény- és hangtechnika sem, hiszen tudjuk, hogy egy monumentális zenés előadás sikeréhez jelentősen hozzátartozik, hogy ezek összhangban legyenek, erősítsék egymást.

 

A tizenötödik - felejthetetlen magyar musical a Madáchban

 

Hamar elröppent ez a három hónap, és egyszer csak ott álltunk a főpróba-héten, már alig várva, hogy a drága nézőink megérkezzenek, és véleményt nyilvánítsanak.

Meg is tették!

Mindhárom premierelőadáson állótapssal jutalmaztak minket.

Felemelő érzés volt a színpadon állni, és látni, ahogy 800 ember ilyen lelkesen tapsol, ennyire megérinti őket a darab… na de minek köszönhető mindez?

Három fantasztikus főhősünk (a Kazinczy Lajost játszó Borbély Richárd, Jenővári Miklós és Solti Ádám), elképesztő teljesítményt produkál, cipeli hátán ezt a nehéz, veretes történetet, és szinte végigdalolja az előadást. Már ez fél siker!

De azt gondolom, ez a darab mindannyiunk szívügye volt, így az összes epizód, karakter és mellékszereplő remekel benne.

A Haynaut játszó Egyházi Géza, Miller Zoltán és Posta Victor szintúgy, mint a Kazinczy szerelmét (Majtényi Zsófiát) alakító: Békeffy Viki, Gubik Petra és Simon Boglárka.

No és vagyunk mi öten színésznők, Baranyai Annamária, Détár Enikő, Gallusz Nikolett, Kecskés Tímea és jómagam, akik Kazinczy édesanyját, Török Sophie-t jelenítjük meg, mi több, egy szép hosszú balladában megemlékezünk az aradi tizenhárom vértanúról, ami többek szerint is az este egyik legszívbemarkolóbb jelenete, valódi katarzis.

 

A tizenötödik - felejthetetlen magyar musical a Madáchban

 

De említhetem még Cseh Dávid Pétert és Sánta Lászlót, Von Lasberg szerepében, vagy a Széphalmit játszó Barát Attilát, Sándor Dávidot, Weil Róbertet… és persze a hadbírók hada, akik szintén markáns alappillérei az előadásnak – rengeteg munka bújik meg az egyszerre történő mozdulatok, a tűpontosan begyakorolt ritmizált dialógok mögött.

 

Azt gondolom, ez a mű, ez az előadás jó csillagzat alatt született, boldog vagyok, hogy a részese lehetek, és hogy ebben a férfias históriában női lelkem által én is hozzászólhatok a történethez.

Bízom benne,hogy az 1848–49-es forradalom és szabadságharc hősei, ha látnak minket odafentről, talán kicsit büszkék ránk.

Mert ez az előadás rólunk szól, nekünk szól, a miénk!

Ajánlom minden KultTippek olvasónak tiszta szívvel!

 

/Fotók: Jardek Szabina/