Az elektromos autó kockázatai és casco biztosítása

Évről évre nő az elektromos autók népszerűsége. A csendes, környezetbarát működés, az igény bevehető kedvezmények és az állami támogatás vonzóvá teheti a választást azok számára is, akik eddig nem is gondoltak ilyen megoldásra. Nem árt azonban tisztában lenni a legfontosabb tudnivalókkal, ami a kockázatokat és azok biztosítását illeti. Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha időben tájékozódunk, és az információk birtokában jó döntéseket hozunk.

 

Olcsóbb-e a kötelező biztosítás és a casco, ha azt elektromos vagy hibrid autóra kötjük meg?

Függetlenül attól, hogy szerte a világon jelentős a törekvés a megújuló energia térnyerésére a fosszilis energiahordozókkal szemben, és az így nyert energia a háztartásokban, az iparban, a közlekedésben, azaz a mindennapi életben történő elterjedésének szorgalmazása, a jogszabályok nem határoznak meg a biztosító társaságok által kötelezően alkalmazandó kedvezményeket az elektromos vagy hibrid autókra vonatkoztatva. Erre tehát nem számíthatunk egyelőre.

 

Mit jelent a casco biztosítás?

Eredetileg ez egy betűszó, amely az angol „casualty collision”, azaz „baleseti ütközés” összevonásából keletkezett és megmutatja, hogy elsődlegesen mire vonatkozik egy ilyen biztosítás.

A jelenlegi gyakorlatban azonban egy casco biztosítás lényegesen többre vonatkozik, mint a balesetből eredő károk megtérítése, minden olyan, a gépjárműre vonatkozó káreseményre kiterjedhet, amelyre a kötelező felelősségbiztosítás nem vonatkozik, ezenkívül pedig a jármű eltulajdonítása esetén is megtéríti a kárunkat.

Casco biztosítás kötése esetén minden esetben meghatározásra kerül az önrész abszolút és relatív értéke, amely megmutatja, hogy egy baleseti káresemény bekövetkezése utáni kárrendezéskor a biztosítás terhére elvégzett javítás díjának mekkora része hárul a biztosított (az autótulajdonos) félre.

Az önrész célja, hogy a járműtulajdonosokat motiválja a körültekintőbb közlekedésre és a balesetek tudatos elkerülésére. Az önrész arra is hivatott, hogy ne lehessen (vagy ne érje meg) visszaélni a casco biztosítással, hiszen egy bekövetkezett kár esetén a tulajdonosnak az önrészt így is, úgy is ki kell fizetnie.

 

elektromos autó casco

 

Casco elektromos autóra

A casco biztosítás a saját jármű kárait hivatott fedezni. A szerződő személye helyett pedig az autó értéke és a potenciális javítási költségei lesznek a legfontosabb befolyásoló tényezők a biztosítási díj meghatározásakor.

Az elektromos járművek ára, azaz a kár bekövetkezésekor érvényes értéke – többségük legfeljebb néhány éves –, valamint alkatrész- és helyreállítási költségei is jelentősen magasabbak a hagyományos autók ilyen típusú költségeinél. Gondoljunk csak bele, hogy egyelőre milyen kevés az elektromos autókra szakosodó szerviz, a felkészült szakember, illetve bontott vagy utángyártott alkatrészek sincsenek igazán. Így maradnak az eleve drága, különleges és ritka anyagokat tartalmazó gyári elemek, amelyek ráadásul a jellemzően városi használat során gyakrabban is sérülhetnek.

Ezek miatt a tényezők miatt a biztosítótársaságok nagy eséllyel magasabb casco biztosítási díjat fognak felszámítani egy elektromos autóra, mint egy hasonló korú hagyományos autóra.

 

Miért érdemes mégis a casco megkötése mellett döntenünk, ha elektromos autót vásárolunk?

Az alábbiakban bemutatjuk egy konkrét eseten keresztül.

 

Valódi, megtörtént elektromos autó káreset

 

Egy ügyfelünktől megkaptuk a karambolos Nissan Leaf személygépkocsijának a baleset utáni fotóit. A képeken is jól látható a sérülés, amelynek javítása Nissan márkaszervizben történt és 2,9 millió forintba került.

elektromos autó casco, sérülés

 

A magas javítási költség több okra is visszavezethető.

 

  • Az autó egy új modell, amelyhez csak Japánból lehetett alkatrészt Az elektromos autóknál egyelőre általános probléma az egyedi karosszéria és más elemek miatt, hogy magas az alkatrészek beszerzési költsége.
  • Az autó ún. LED-es fényszóróval van felszerelve, amely napjainkban még egy új, és meglehetősen drága technológia. Ez nemcsak az elektromos autókra jellemző specifikum, mert sok más, hagyományos modell is alkalmazza ezt a fajta világítást, jellemzően a felsőkategóriás vagy prémium autóknál fordul elő. Az elektromos autók méretükben, célpiacukban az ún. középkategóriás autók közé tartoznak. Ebben a kategóriában egy hagyományos fényszóró cseréje lényegesen alacsonyabb költségű, mint az elektromos autóknál jellemző LED-es fényszóró cseréje.
  • Ami kifejezetten speciális elektromos autókat érintő probléma, az az autó közepén, az emblémája felett látható sérülés. Ennek az autótípusnak ezen a helyen van a töltéshez szükséges elektromos csatlakozója. Ha ez a rész megsérül, az sajnos jelentős költséggel jár, a csatlakozó és a hozzá tartozó elektronika magas ára miatt. A fotókon látható autó esetében maga a csatlakozó nem sérült, csak a karosszéria körülötte lévő része, de így is jelentősebb volt a kár, mint egy szénhidrogén-üzemű autó esetén lett volna. Azoknál ezen a részen maximum a hűtő és néhány biztonsági elektronikai érzékelő sérülhet meg a legrosszabb esetben is.

 

elektromos autó biztosítás, kár

 

A példában szereplő autó casco biztosításának éves díja 10%, de minimum 50 000 Ft önrész mellett 237 400 Ft. Ha ezt az összeget összevetjük a fentiekben már említett keletkezett kár költségével, látható, hogy egy elektromos autóra mindenképp megéri a casco biztosítás megkötése.

Amit tehát minden elektromos autó tulajdonosnak eddig és ezután is javasolni tudunk: Kössenek a gépjárműre teljes körű casco biztosítást!

Kérdéseivel forduljon bizalommal cégünkhöz, segítünk megtalálni a legjobb megoldásokat az Ön autójára is!

Hívjon minket, vagy írjon nekünk!

Kapcsolat

2021.07.30.

Legutóbbi cikkek

Elérhetőségeink

Hívjon minket!
+3670-773-5587

Írjon nekünk!

    Üzenet szövege:

    Iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Hírlevél felíratkozás

    Amennyiben rendszeresen szeretne értesülni hasonló cikkekről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre!