Utasbiztosítás koronavírussal kapcsolatban – mit érdemes tudni?

Az egész világra kiterjedően megváltoztatta az emberek mindennapi életét a koronavírus megjelenése és elterjedése. A járvány megfékezése érdekében az országok döntéshozói olyan korlátozó intézkedéseket hoztak, amelyek hatással lesznek nemcsak a közeljövőnkre, hanem akár az egész évre is.

Így a munkával és tanulással töltött hétköznapok után érinteni fogják azt az időszakot is, amikor a legtöbb ember kiveszi az éves szabadságát a nyári hónapokban és a korábbi évekhez hasonlóan utazással, nyaralással töltené a szabadidejét.

Az aktuális helyzetben még nem látható előre, hogy mi lesz pár hónap múlva, hogyan vészeli át a gazdaság a hirtelen megváltozó körülményeket. A turizmus és a vendéglátóipar egy különösen érzékeny terület ilyen szempontból, hiszen a vendégek elmaradása csődhelyzetbe juttathatja az ebben a szegmensben működő vállalkozásokat.

Sokan biztosan elhalasztják majd a tervezett nyaralásukat vagy utazásukat idén, de szeretnénk megnyugtató válaszokkal szolgálni az utasbiztosításokra vonatkozóan azok számára, akiknek halaszthatatlan útjuk van, vagy saját elhatározásból úgy döntenek, hogy nem adják fel a korábbi terveiket és utaznak vagy nyaralnak valahol a világban és ezzel kapcsolatban jó néhány kérdésük merül fel.

 

1. Fedezi-e az utasbiztosítás egy esetleges káresemény miatt felmerülő költségeket abban az esetben, ha olyan területre utazom, amely a beutazás napján a Külgazdasági és Külügyminisztérium által közzétett, „I. Utazásra nem javasolt országok / térségek” listáján szerepelt? 

 

Nem.

Az utasbiztosítás feltételei egyértelműen szabályozzák ezt a kérdést az alábbiak szerint: 

A biztosítási szerződés területi hatálya nem terjed ki azon országok vagy térségek területére, amelyek a kockázatviselés első napján vagy a Biztosított által az adott országba/területre történő beutazás napján a Magyarország külügyekért felelős minisztériuma által közzétett listán a nem javasolt utazási célországok és térségek között szerepelnek.

 

2. Fedezi-e az utasbiztosítás egy esetleges káresemény miatt felmerülő költségeket abban az esetben, ha olyan területre utazom, amely a beutazás napján még nem szerepelt a Külgazdasági és Külügyminisztérium által közzétett, „I. Utazásra nem javasolt országok/ térségek” listáján? 

 

Igen.

Amennyiben a beutazás napján még nem szerepelt a fent említett listán adott ország vagy térség, a biztosító szolgáltatási kötelezettsége a feltételben nevesített biztosítási eseményekre fennáll.

 

utasbiztosítás koronavírus országok

 

3. Hol ellenőrizhető, hogy adott ország / térség felkerült-e a listára? 

A Konzuli szolgálat honlapján érhető el az információ: 

https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek

 

4. Mi a helyzet abban az esetben, ha a célország nem szerepel a listán, ugyanakkor átutazás történik olyan országon, térségen keresztül, ami viszont az utazásra nem javasolt országok, térségek közé bekerült? (Ebbe a kategóriába tartozik a reptéri átszállás vagy az autóval történő átutazás is.) 

 

Ebben az esetben is ugyanúgy beutazásról van szó, mint az 1. pontban, így az ott leírtak szerint a biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll fenn!

 

5. Vannak olyan országok, ahol már bizonyítottan megjelent a koronavírus-fertőzés, de a konzuli szolgálat által közzétett listán vagy még csak a „II. Fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek” között szerepel vagy még ott sem. Amennyiben ilyen területre utazom, akkor számíthatok-e rá, hogy az utasbiztosítás fedezni fog minden felmerülő költséget? 

 

Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a külföldre történő utazás egyéni döntés, tehát az egyén felelőssége, hogy a fennálló helyzet ellenére elutazik-e vagy esetleg úgy dönt, hogy nem kockáztat és itthon marad.

Azzal mindenképpen tisztában kell lenni, hogy egyik napról a másikra is történhetnek olyan események, amelyek alapján az adott ország kormányzati szervei hozhatnak olyan döntéseket – mint például a karantén elrendelése –, amelyek negatívan befolyásolják a külföldön tartózkodást

Karantén elrendelése esetén az utasbiztosítás fedezni fogja azokat a költségeket, amelyek a feltételben nevesített biztosítási események bekövetkezése miatt merülnek fel.

Ilyen például,

  • ha az ügyfél a karantén ideje alatt megbetegszik – akár koronavírus-fertőzés miatt, akár más miatt –,
  • vagy baleset éri.

Ezekben az esetekben a feltételben foglaltak szerint az egészségügyi ellátás költségeit a biztosító téríti. 

A karanténba kerülés azonban önmagában nem biztosítási esemény.

Ha karantén miatt ragad külföldön az ügyfél és emiatt további költségei keletkeznek (szállás, étkezés, egyéb költségek), arra a biztosító nem fog téríteni.

Ebben a helyzetben az adott ország kormányának, egyéb eljáró hatóságainak, szerveinek intézkedése kapcsán a biztosító nem tud helytállni.

 

utasbiztosítás koronavírus szállás

 

6. Van-e lehetőség az utasbiztosítás meghosszabbítására abban az esetben, ha egy esetlegesen elrendelt karantén tovább tart, mint ameddig az utasbiztosítás szól? 

 

Igen, van rá lehetőség a jelenlegi szabályozásunkkal összhangban.

Fontos, hogy az ügyfél által aláírt kérelemnek a szerződés eredeti lejárata előtt be kell érkeznie a biztosítóhoz (megfelel szkennelve/fotózva is az ugyfelszolgalat@etienne.hu e-mail címre küldve, és tartalmaznia kell az értintett kötvényszámot, valamint az új lejárati dátumot is).

 

7. Visszatérít-e a biztosító az utasbiztosítási díjból abban az esetben, ha elővigyázatosságból a koronavírusra hivatkozva korábban megszakítom az utam és visszatérek Magyarországra? 

 

Amennyiben igazolni tudja, hogy korábban hazaérkezett, az utasbiztosítás díjából visszatérítést adnak (azokra a napokra vonatkozóan, amikor már nem tartózkodott külföldön).

 

8. Az utazásképtelenségre vonatkozó biztosítás (storno biztosítás) kiterjed-e arra az esetre, ha az ügyfél a koronavírus miatt nem utazik el? 

 

Nem. 

A storno biztosítási feltétel részletesen tartalmazza, nevesíti azokat az eseményeket, amelyek a biztosítás szempontjából biztosítási eseménynek minősülnek. Ezek jellemzően a biztosított utazásképtelenné válásához kapcsolódnak.

Az, hogy a koronavírus, vagy az attól való félelem miatt nem utazik el az ügyfél, nem számít biztosítási eseménynek, ezekben az esetekben a biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll fent. Szintén nem térít a biztosító abban az esetben, ha a külföldi szervező mondja le az eseményt.

Érdekli az utasbiztosítás? Írjon nekünk!

2020.03.23.

Legutóbbi cikkek

Elérhetőségeink

Hívjon minket!
+3670-773-5587

Írjon nekünk!

    Üzenet szövege:

    Iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Hírlevél felíratkozás

    Amennyiben rendszeresen szeretne értesülni hasonló cikkekről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre!